<

01 Other22.05.2005, Hürriyet, Τουρκία
«Η νύχτα που σπάσαμε τους καθρέφτες που ψεύδονται» - του Ertuğrul Özkök
 

 Το κοινό ήταν πολύ ενθουσιασμένο και τραγουδούσε συνεχώς, δημιουργώντας μια μοναδική χορωδία..

Όλη μου τη ζωή άκουγα τη Φαραντούρη... Ήταν μια από τις πλέον αγαπημένες μου ερμηνεύτριες. Προχθές είχα την ευκαιρία να την ακούσω και πάλι. Ίδια φωνή, πιο ώριμη και γεμάτη αυτοπεποίθηση. Αν και δεν μιλά τούρκικα, τραγούδησε το Karli Κayin Οrmani χωρίς ξενική προφορά.

 02 Other21.05.2005, Sabah, Τουρκία
«Η Μαρία Φαραντούρη τραγουδά γι’ αυτούς που πέθαναν στη Σφαγή του Madımak» - του Nebil Özgentürk
 

Μοιραστήκαμε τη χαρά και τον πόνο, την αγάπη και το παρελθόν μας... Αυτό θα έλεγα σε όποιον μου ζητούσε να του περιγράψω με δυο λόγια τη συναυλία. Κάτι περισσότερο από απλές μελωδίες πλημμύρισαν τον αέρα. Ειπώθηκαν λόγια για ένα «μεστό νοήματος παρελθόν», για τις πρόσφατες εμπειρίες μας... Ήταν η μνήμη αυτού του παρελθόντος που έδωσε διέξοδο και φωνή σε όλο αυτό το πλήθος και το μετέτρεψε στην πιο θαυμαστή χορωδία του κόσμου. Σε κάθε τραγούδι όλοι έβρισκαν κάτι από τον εαυτό τους.

  03 Other21.05.2005, Cumhuriyet, Τουρκία
«Μαρία… Zülfü… Μίκης…» - του Zeynep Oral 

Η Μαρία Φαραντούρη και ο Zülfü Livaneli αγκάλιασαν τους Nazım Hikmet, Lorca, Sabahattin Ali, Orhan Veli και Refik Durbaş τραγουδώντας εναλλάξ ελληνικά και τούρκικα. Δεν υπήρχε τίποτα παλιό ή χιλιοφορεμένο ούτε στις συνθέσεις του Livaneli ούτε στη ζεστή φωνή της Φαραντούρη. Όλα ήταν νέα και έλαμπαν.

 

 Μου έλειψαν τόσο πολύ κι εκείνα τα παλιά τραγούδια του ’70 και του ’80. Αλλά πώς είναι δυνατόν όλοι αυτοί οι νέοι που ήταν στη συναυλία να τα γνωρίζουν; Ήταν τραγούδια που δημιουργήθηκαν σε περιόδους βίας και καταστολής, τραγούδια που άνθισαν μέσα στις φυλακές, που πέρασαν μέσα από τα κάγκελα και τους τοίχους και διαδόθηκαν από στόμα σε στόμα. Χάρη σ’ αυτά αισθανόμασταν ότι δεν ήμασταν μόνοι. Αλλά πώς γίνεται και όλοι αυτοί οι νέοι σήμερα να τα γνωρίζουν; Πού τα έμαθαν; Πού τα τραγούδησαν; Πώς τα απομνημόνευσαν;

Καθώς προλόγιζε το καινούριο τραγούδι “Μνήμη του Νερού” η Μαρία Φαραντούρη είπε: “Το νερό μας φέρνει κοντά... καμιά φορά και τα δάκρυα μας” και το αφιέρωσε στην ειρήνη και τη νίκη των παιδιών.
04 Other

15.04.2005, www.2525.com, Ολλανδία
«Μαρία Φαραντούρη» - του Francisco van Jole 

Λίγες ώρες μετά τη συναυλία της Μαρίας στο Paradiso του Amsterdam, στις 14/4/05, στην ακόλουθη ιστοσελίδα http://www.2525.com/log/archives/2005/04/maria_farantour.html δημοσιεύθηκε το ακόλουθο σύντομο σχόλιο:

Απόψε έδωσε παράσταση στο Paradiso η μεγάλη Ελληνίδα κυρία των τραγουδιών της ελευθερίας Μαρία Φαραντούρη. Έδωσε τον καλλίτερο εαυτό της στην Καντάτα του Μαουτχάουζεν του Μίκη Θεοδωράκη, την οποία και αφιέρωσε στα θύματα των πολέμων - της μιας ή της άλλης πλευράς.

Στην πρώτη σειρά της αίθουσας, τη συναυλία παρακολουθούσε η διάσημη τραγουδίστρια της όπερας Cecilia Bartoli. Ο κόσμος στην αίθουσα έκλαιγε.

05 Other
19.10.2000,
Gazet Van Antwerpen, Βέλγιο
«Η ιέρεια του Μίκη Θεοδωράκη» - του Ludo Dosogne 

 Άρθρο με συν/ξη για την κυκλοφορία του cd Nostalgia από την EMI Βελγίου και την προβολή της βελγικής τουρνέ της Μαρίας. Μεταξύ άλλων αναφέρεται:

Ακόμη κι όταν το κοινό παρασύρεται από τον ενθουσιασμό του, εκείνη παραμένει σοβαρή. Συνδυάζει με μοναδικό τρόπο τα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη και του Μάνου Χατζιδάκι.

06 Other

16.10.2000, De Morgen, Βέλγιο
«Το internet δεν θα μπορούσε ποτέ να εμποδίσει την ποίηση» - Frank Schlömer 

Σε εκτενή συνέντευξη, που δίνει η Μαρία Φαραντούρη στην εφημερίδα (με αφορμή την κυκλοφορία του cd Nostalgia από την EMI Βελγίου και την προβολή της τουρνέ στο Βέλγιο τον Οκτώβριο του 2000), ο δημοσιογράφος αναφέρει, μεταξύ άλλων, στον πρόλογο του:

Η νονά της ελληνικής μουσικής. Το μεγαλείο των τραγουδιών της Ελλάδας με την άλτο φωνή, που μπορείτε να την αναγνωρίσετε ανάμεσα σε όλες τις άλλες. Μαζί με τον Θεοδωράκη ανανέωσαν δραστικά την ελληνική μουσική και έκαναν προσιτούς στο λαό τους μεγάλους ποιητές.

 07 Other19.05.1980, Norrköpings Tidningar, Σουηδία
«Μαρία Φαραντούρη – στα 16 της την ανακάλυψε ο Μίκης Θεοδωράκης» - της Irma Wadström 

Η παράγραφος με υπότιτλο “Μια χρυσαφένια φωνή” αναφέρεται σε μια από τις συναυλίες της σουηδικής τουρνέ: ... ήρθε και η σειρά του Norrköpings να ακούσει και να δει την Ελληνίδα τραγουδίστρια που έχει την ευχή του θεού.Μια χρυσαφένια φωνή με μαλακό τέμπρο σκεπάζει όλο το θέατρο. Η μορφή της εκφράζει μια εσωτερική μουσικότητα και χαρά να τραγουδήσει. Για τους θεατές είναι μια εκπληκτική εμπειρία. Σώμα, κινήσεις, ατμόσφαιρα εμπλέκονται με τη φωνή και τη μουσική.

Τραγουδά μεγαλειώδη και απαιτητικά τραγούδια, που έχει τη δυνατότητα να εκφράσει με τόση ένταση και δύναμη που οι τοίχοι του θεάτρου δεν έχουν ξανακούσει! Tο κοινό σηκώνεται όρθιο, τραγουδά, χειροκροτεί, ενώ οι μουσικοί κι εγώ κοιτάμε με ανησυχία τους (παλιούς κρυστάλλινους) πολυελαίους!Η Μαρία χαμογελά και υποκλίνεται χωρίς μεγάλες χειρονομίες – δεν τις χρειάζεται, είναι μεγάλη έτσι κι αλλιώς. Αυτή η τραγουδίστρια είναι ευλογημένη με μια κοντράλτο φωνή που δεν ανήκει σ’ αυτόν τον κόσμο. Η φωνή της είναι δώρο των θεών του Ολύμπου.

08 Other09.03.1980, Expressen, Σουηδία
«Ο Θεοδωράκης έχει γράψει τα τραγούδια του για την Μαρία» ­- της Malou Von Sivers

Το δημοσίευμα προετοιμάζει την περιοδεία της Μ. Φαραντούρη στη Σουηδία, που πραγματοποιήθηκε δύο μήνες αργότερα - τον Μάιο του ίδιου έτους. Η δημοσιογράφος μεταφέρει την πρώτη εμπειρία της από συναυλία της Μαρίας - το 1975, στην Ελλάδα: ...η μεγαλειώδης φωνή της εξέφραζε την στενοχώρια και τον πόνο που αισθάνθηκε ο ελληνικός λαός. Δέκα χιλιάδες άνθρωποι κρατούνταν από το χέρι και τραγουδούσαν μαζί της. Έτσι είναι πάντα με την Μαρία, όπου και αν βρίσκεται το κοινό αισθάνεται τη δυναμική της παρουσία.

...Στην Δυτική Γερμανία έχει αναδειχθεί και ανέλθει πολύ και ως τραγουδίστρια του Μπρεχτ και έχει γίνει σύμβολο κατά του νεοναζισμού.

09 Other05.10.1979 , ‘Birlik Yolu, Τουρκία
«Να ζήσει η Ελληνοτουρκική αδελφότητα» - Ανώνυμο

Στις 6 και 7 Σεπτεμβρίου, στο πλαίσιο του εορτασμού των 15 χρόνων του Sinematek, διοργανώθηκαν δύο συναυλίες κατά του επιθετικού εθνικισμού και της επεκτατικής πολιτικής, που στόχο έχουν τη δημιουργία ψευδούς εχθρότητας μεταξύ των λαών, καθιστώντας τους ανίκανους να δουν τον πραγματικό -και κοινό- εχθρό. Δυο παγκοσμίως διάσημοι Έλληνες καλλιτέχνες των επαναστατικών-δημοκρατικών δυνάμεων, η Μαρία Φαραντούρη και ο Πέτρος Πανδής, τραγούδησαν μαζί με τον Zülfü Livaneli τραγούδια του αγώνα και της νίκης.

Στις 6 και 7 Σεπτεμβρίου του 1959, ως αποτέλεσμα της επιθετικής και προκλητικής πολιτικής της κυβέρνησης και του κράτους, οι Τούρκοι υπήκοοι Ελληνικής καταγωγής, που ζούσαν στην Κωνσταντινούπολη, έπεσαν θύματα βίαιων επιθέσεων. Οι περιουσίες τους καταστράφηκαν και λεηλατήθηκαν. Ενθαρρυμένη από την εξουσία και αγανακτισμένη από την επιδείνωση της ζωής τους, μια ομάδα Τούρκων ξεσηκώθηκε όχι κατά του αληθινού εχθρού, αλλά κατά των Ελλήνων, οι οποίοι στην πραγματικότητα υπέφεραν όσο και οι ίδιοι.Οι δυο συναυλίες στην 15η επέτειο του Sinematek έδωσαν φωνή στο κοινό ιδανικό των Ελλήνων και των Τούρκων, που αντιτίθενται στα επονείδιστα γεγονότα του παρελθόντος: να ζήσει η αδελφότητα Τούρκων και Ελλήνων!

10 Other


01.10.1979,
Hey, Τουρκία
«Γεννήθηκε η Ελληνοτουρκική συνεργασία στη μουσική» - του Yaşar Erşangil 

Πέτρος Πανδής, Μαρία Φαραντούρη, Zülfü Livaneli... Την περασμένη εβδομάδα, οι τρεις σπουδαίοι εκπρόσωποι της επαναστατικής μουσικής πέτυχαν επί σκηνής ό,τι οι πολιτικοί δεν κατόρθωσαν να επιτύχουν εδώ και χρόνια. Έκαναν ένα σημαντικό βήμα για μια νέα ελληνοτουρκική συνεργασία. Στη συναυλία, που άρχισε με συγχαρητήριο μήνυμα του Πρωθυπουργού Bülent Ecevit, ο κόσμος ανταποκρίθηκε με μεγάλο ενθουσιασμό στα ντουέτα Livaneli -Φαραντούρη.

11 Other20.02.1973, Yediot Aharonot, Ισραήλ
«Πανώ “συμπάθειας” υψώθηκαν σε συναυλία του Θεοδωράκη» - Ανώνυμο

Η πιο σημαντική εφημερίδα του Ισραήλ (αντίστοιχη των New York Times), αναφέρει ότι στο πέρας συναυλίας του Θεοδωράκη στο Τελ-Αβίβ, άνοιξαν πανώ με συνθήματα κατά της καταπίεσης των Παλαιστινίων, δημιουργώντας προς στιγμήν αναταραχή, την οποία ο συνθέτης βοήθησε να ξεπεραστεί, καλώντας τους παρευρισκόμενους Ισραηλινούς φοιτητές σε ενότητα και αλληλεγγύη προς τους καταπιεζόμενους από το δικτατορικό καθεστώς φοιτητές στην Ελλάδα. Στο ίδιο δημοσίευμα δίνεται έμφαση στην παρουσία της Ελένης Φαραντούρη, μητέρας της Μαρίας, και αναφέρεται ότι οι δύο γυναίκες δεν είχαν συναντηθεί από το 1967, λόγω άρνησης της χούντας να επιτρέψει στη μητέρα να ταξιδέψει στο εξωτερικό. Το κομμάτι καταλήγει: ...φαίνεται ότι αυτή τη φορά οι δικτάτορες δεν γνώριζαν ότι η κόρη της Ελένης Φαραντούρη θα ήταν στο Ισραήλ κι έτσι έδωσαν άδεια εξόδου στη μητέρα! 

12 Other23.04.1972, Il Resto del Carlino, Ιταλία
«Το ρεσιτάλ του Μίκη Θεοδωράκη στη Bologna» - του/ης G. Mart.

Αιχμή της συναυλίας είναι η εμφάνιση της Μαρίας Φαραντούρη. Η χαριτωμένη μελαχρινούλα με τη δυναμική έκφραση έχει μια φυσική φωνή κοντράλτο, με νέα δύναμη και χρώμα και μεγάλη δυνατότητα τονικότητας. Δεν θα είμαστε εκτός θέματος εάν λέγαμε ότι μας θυμίζει την Joan Baez μαζί με την Amalia Rodriguez. Θα ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρον για τον κάθε λάτρη της μουσικής ν’ ακούσει αυτήν την Ελληνίδα τραγουδίστρια να ερμηνεύει διάφορα κλασικά κομμάτια πέραν αυτών του Θεοδωράκη.

13 Other
12.04.1972,
Paese Sera, Ιταλία
«Ο νέος Θεοδωράκης» - του/ης P.M.

Παντού όπου παρουσιάζεται η νεαρή τραγουδίστρια Μαρία Φαραντούρη εκτιμάται η περίφημη και μοναδική κοντράλτο φωνή της. 

14 Other27.10.1971, LUnità, Ιταλία
«Ποιήματα και τραγούδια για τον Pablo» - του Augusto Pancaldi 

Μεγάλη βραδυά στο Παρίσι προς τιμήν του Pablo Picasso.

Έσβησαν τα φώτα και παρουσιάστηκε σε προβολή η Guernica και ταυτόχρονα σκηνές από την Ελλάδα. Τότε εμφανίστηκε η καταπληκτική νέα Ελληνίδα τραγουδίστρια Μαρία Φαραντούρη, που τραγούδησε τρία νέα τραγούδια του Θεοδωράκη [από το Romancero Gitano του Federico Garcia Lorca] και ξεσήκωσε το κοινό.

15 Other05.11.1970, Europeo, Ιταλία
«Γεννήθηκε μια τραγουδίστρια» - του Sandro Ottolenghi 

Η Μαρία Φαραντούρη ανακαλύφθηκε από τον Μίκη Θεοδωράκη στα 16 της και είναι ίσως η πιο σπουδαία ανακάλυψη στον κόσμο του τραγουδιού.

Ο Μίκης Θεοδωράκης είπε γι’ αυτήν: Αν είναι αλήθεια ότι εγώ με τη μουσική μου είμαι η φωνή του ελληνικού λαού, η Μαρία Φαραντούρη είναι η ψυχή του λαού μας.

16 Other23.10.1970, Il Resto del Carlino, Ιταλία
«Η Φωνή της Ελλάδας» - του/ης E.G.

Υποβλητική όπως η Baez, καταλυτική όπως η Piaf, μα πιο μεγάλη, μοναδική, μια φωνή δώρο των θεών. Αυτά λένε οι κριτικοί για τη Μαρία Φαραντούρη. Μια εφημερίδα του Λονδίνου έγραψε ότι καμιά τραγουδίστρια δεν είναι σαν τη Μαρία Φαραντούρη.

Η φωνή της έχει τη δυναμική της Joan Baez, αλλά με μια έκταση μεγάλης ερμηνεύτριας. Είναι μια κοντράλτο φωνή καταπληκτικής δύναμης με μια ικανότητα υποβολής, που απογειώνει οποιοδήποτε ακροατήριο. Όταν σηκώνεται στη σκηνή γεμίζει το θέατρο, φτάνει μέσα σε κάθε θεατή, με μια δύναμη και μια συγκίνηση, που καμιά άλλη τραγουδίστρια δεν μπορεί να επιτύχει - εκτός από τις πολύ μεγάλες του νέγρικου παραδοσιακού τραγουδιού.

17 Other21.10.1970, Momento Sera, Ιταλία
«Ακόμη κι ο ήλιος τότε θα ντραπεί και το κακό θα τελειώσει» - Ανώνυμο

Το πολυπληθές κοινό είχε την ευκαιρία να χειροκροτήσει μια αληθινά μεγάλη τραγουδίστρια, τη Μαρία Φαραντούρη, την πρέσβειρα της μουσικής του Μίκη Θεοδωράκη. Η Μαρία Φαραντούρη είναι μια ερμηνεύτρια με την πιο αριστοκρατική και ποιητική έννοια της λέξης. Τραγουδά και ερμηνεύει χωρίς να κινείται, μοναχά κάνει τις απαραίτητες κινήσεις, που της κρατάνε τον ρυθμό. Η φωνή της έχει ισχυρούς τόνους, που εναλλάσσονται με μια βαθύτατη λεπτότητα. Με την ερμηνεία της οι στίχοι των ποιημάτων αποκτούν μια λάμψη, ένα νόημα ανθρώπινο και οικουμενικό, που πιστεύεις ότι απελευθερώνονται φτερουγίσματα χελιδονιών σ’ ελεύθερους ουρανούς. 

18 Other21.10.1970, La Voce Republicana, Ιταλία
«Η παράσταση του Θεοδωράκη» - του/ης E.C.

Τα τραγούδια του είναι απαιτητικά και δύσκολα, που μόνο η καταπληκτική Μαρία Φαραντούρη μπορεί να τα ερμηνεύσει. Όταν εμφανίζεται στη σκηνή, ο κόσμος ξεχνά τον Μίκη. Δεν παρατηρεί τα χέρια του, διότι η Μαρία Φαραντούρη είναι πλέον αυτή που κυριαρχεί. Είναι ωραία και δεν έχει ίχνος έπαρσης, δεν παριστάνει ούτε τη λαϊκή τραγουδίστρια ούτε την passionaria, είναι απλή και σε κατακτά με τη φωνή και την ερμηνεία της.

Ενημέρωση 
Ακρόαση
Αναζήτηση

All rights reserved
Copyright Maria Farantouri © 2012

Supervisor: Maria Hadzara
Powered by SiMiO